Gå til sidens indhold

Østre Landsret

Østre Landsret

Her kan du læse om Østre Landsrets medarbejdere, rettens afdelinger og hvordan de er organiseret.

Østre Landsret har sæde i København og dækker geografisk region Hovedstaden, region Sjælland, dele af region Syddanmark (de fynske kommuner) og Færøerne.

Landsretten har fire bitingsteder: Rønne, Nykøbing Falster, Odense og Færøerne. Landsrettens afdelinger rejser til bitingsteder omkring 100 gange om året. 

Østre Landsret er opdelt i seks sektioner med fire eller fem afdelinger i hver.

Her kan du se landsrettens organisationsdiagram (pdf)

Uddybende information om medarbejdere

Ledelsen

Præsident

Præsidenten er ansvarlig for de bevillingsmæssige og administrative forhold for embedet. Præsidenten behandler klager over landsdommere, præsidenterne for byretterne og dommeren på Bornholm. Præsidenten deltager i forskellige udvalg, ligesom han har en række repræsentative funktioner. Landsretten modtager løbende besøg af udenlandske domstole, myndigheder og organisationer. Præsidenten er ved lov tillagt en række opgaver, f.eks. afgiver han indstilling til Domstolsstyrelsen og Dommerudnævnelsesrådet ved besættelse af dommerstillinger og ved besættelse af lovbestemte stillinger i udvalg, råd og nævn.
Siden 1. september 2020 har Carsten Kristian Vollmer været landsrettens præsident.

Administrationschef

Administrationschefen bistår præsidenten med at varetage en række af de ledelsesmæssige og administrative opgaver. Administrationschefen er bl.a. personalechef for landsrettens ikke-juridiske personale. Administrationschef Torben Krausing.

Sekretariatschef

Sekretariatschefen bistår præsidenten med en række af de ledelsesmæssige og administrative opgaver og er leder af præsidentens sekretariat. Sekretariatschef Ellen Busck Porsbo.

Landsdommere

Landsdommernes arbejde i Østre Landsret

En landsdommers hovedopgave er at træffe afgørelser i retssager. Afgørelserne træffes af tre landsdommere og i straffesager medvirker som hovedregel yderligere 3 lægdommere.

Behandlingen af retssagerne foregår under hovedforhandlingen, det vil sige det eller de retsmøder, hvori den egentlige og mundtlige behandling af retssagen foregår. I civile sager har der forinden normalt deltaget en landsdommer i tilrettelæggelsen af hovedforhandlingen.

Afgørelsen træffes som udgangspunkt ved dom, som formuleres af landsdommerne, men kan i civile sager undertiden afsluttes ved, at parterne tiltræder en dommertilkendegivelse af, hvorledes sagen forventes afgjort.

Endvidere tager landsdommerne stilling til kæremål, som typisk behandles på skriftligt grundlag og sædvanligvis vedrører mindre sager, eksempelvis om fastsættelse af sagsomkostninger eller forlængelse af varetægtsfængsling.

Uden for landsretten deltager der ofte landsdommere i en række råd og nævn m.v.

Udnævnte landsdommere pr. 1. juni 2025

Stilling
Navn
Udnævnt til landsdommer i Østre Landsret
Fødselsår

Præsident

Carsten Kristian Vollmer

2016

1972

Retsformand

Henrik Bloch Andersen

1999

1955

Retsformand

Mikael Sjöberg

2001

1955

Retsformand

Ole Dybdahl

2001

1960

Retsformand

Dorthe Wiisbye

2003

1959

Adm. retsformand

Gitte Rubæk Pedersen

2003

1960

Adm. retsformand

Lone Kerrn-Jespersen

2003

1961

Retsformand

Henrik Bitsch

2004

1958

Retsformand

Michael Kistrup

2004

1960

Retsformand

Bertil Frosell

2004

1961

Retsformand

Anne Birgitte Thalbitzer

2005

1963

Retsformand

Jon Fridrik Kjølbro

2005

1967

Retsformand

Steen Mejer

2005

1963

Retsformand

Olaf Tingleff

2009

1960

Adm. retsformand

Katja Høegh

2009

1965

Adm. retsformand

Bo Østergaard

2009

1961

Adm. retsformand

Tine Vuust

2009

1964

Retsformand

Lene Jensen

2010

1963

Retsformand

Louise Saul

2010

1965

Retsformand

Karen Hald

2010

1965

Retsformand

Peter Thønnings

2010

1968

Adm. retsformand

Lone Dahl Frandsen

2011

1966

Retsformand

Thomas Lohse

2011

1967

Retsformand

Birgitte Grønborg Juul

2012

1966

Retsformand

Bodil Dalgaard Hammer

2012

1967

Retsformand

Kåre Mønsted

2013

1965

Ass. retsformand

Anne Birgitte Fisker

2014

1964

Ass. retsformand

Joachim Kromann

2014

1971

Ass. retsformand

Ib Hounsgaard Trabjerg

2014

1970

Ass. retsformand

Benedikte Holberg

2015

1970

Ass. retsformand

Alex Puggard

2015

1976

Ass. retsformand

Malou Kragh Halling

2015

1966

Ass. retsformand

Morten Christensen

2015

1969

Landsdommer

Michael Ellehauge

2025

1967

Ass. retsformand

Annette Dam Ryt-Hansen

2016

1970

Ass. retsformand

Julie Skat Rørdam

2017

1968

Ass. retsformand

Tine Egelund Thomsen

2018

1974

Ass. retsformand

Jacob Nygaard Waage

2018

1973

Ass. retsformand

Kim Holst

2019

1971

Ass. retsformand

Mette Lyster Knudsen

2019

1969

Ass. retsformand

Kristian Porsager Seierøe

2020

1975

Ass. retsformand

Nicolai Uggerhøj-Winther

2020

1976

Ass. retsformand

Henrik Hjort Elmquist

2020

1976

Ass. retsformand

Ane Røddik Christensen

2020

1979

Ass. retsformand

Jesper Jarnit

2020

1975

Ass. retsformand

Anne Bendfeldt Westergaard

2020

1974

Ass. retsformand

Michael de Thurah

2020

1978

Ass. retsformand

Mikael Friis Rasmussen

2021

1971

Ass. retsformand

Beth von Tabouillot

2021

1969

Ass. retsformand

Rikke Skovby

2022

1977

Ass. retsformand

Susanne Lehrer

2022

1982

Ass. retsformand

Bjarke Gano

2023

1981

Ass. retsformand

Martin Hall

2023

1979

Ass. retsformand

Johann Herzog

2023

1982

Ass. retsformand

Jakob Friis Nolsø

2024

1978

Landsdommer

Berit Holmelund

2024

1977

Landsdommer

Michael Schaumburg-Müller

2024

1978

Landsdommer

Line Bjørklund

2024

1970

Landsdommer

Uffe Sørensen

2024

1980

Landsdommer

Marie Kathrine Rosenkilde Nielsen

2025

1979

Landsdommer

Stine Fruergaard Andersen

2025

1983

Landsdommer

Mads Pedersen

2025

1983

Landsdommer

Stine Fink Hansen

2025

1983

Landsdommer

Mads Stokholm

2025

1984

 

Landsrettens administrative personale

Udover det juridisk uddannede personale udfører flere andre personalegrupper også en lang række opgaver, som er en forudsætning for landsrettens virke. Der er altovervejende tale om retssekretærer men også om eksempelvis bibliotekarer, it-personale, HR- og regnskabspersonale og sikkerhedsuddannet servicevagtpersonale. Fælles er, at alle disse medarbejdere har en professionel og ansvarlig tilgang til vores brugere og opgaver og lægger stor vægt på imødekommenhed, samarbejde, ansvarlighed og høj kvalitet i opgaveløsningen.

I forbindelse med rekruttering prioriterer vi ansøgere, som:

  • har solide faglige kvalifikationer,
  • har gode formuleringsevner både mundtligt og skriftligt,
  • er lærenemme,
  • har mod på nye udfordringer,
  • vil kunne udvise initiativ i takt med, at de kommer ind i opgaverne, og
  • forstår betydningen af at yde vores brugere den bedst mulige service.

 

Retssekretærernes arbejde i Østre Landsret

Der er ansat ca. 55 kontoruddannede retssekretærer i Østre Landsret. De fleste arbejder i retssektionerne, mens de øvrige arbejder i Administrationskontoret eller i præsidentens sekretariat. Retssekretærbetegnelsen dækker over såvel nye medarbejdere med en kort anciennitet i landsretten som specialuddannede medarbejdere med en mangeårig erfaring og en høj faglige kompetence.

Retssekretærerne i retssektionerne

Retssekretærernes arbejde i retssektionerne består i høj grad af selvstændig sagsbehandling i både civile sager og i straffesager. Arbejdet foregår i tæt samarbejde med kollegerne og dommerne i sektionen. Retssekretærerne har desuden en række praktiske arbejdsopgaver i forbindelse med sagernes gennemførelse i retten. Det er således et udadvendt job med mange faglige udfordringer, og dagene er sjældent ens.

Det tager typisk 2 år at oplære en retsassistent til sikker varetagelse af de mest almindeligt forekommende opgaver i retssektionerne, og det tager betydeligt længere også komme til at beherske specialer. Derfor gennemfører landsretten løbende en række uddannelsesaktiviteter for retssekretærerne ligesom retssekretærerne deltager i Domstolsstyrelsens kompetenceudviklingsudbud for retssekretærer ved Danmarks Domstole.

Når en retssekretær opnår en tilstrækkelig sikkerhed i opgaveløsningen, knyttes denne til en afdeling, hvor også dommerne herefter bidrager til retssekretærens kompetenceudvikling gennem løbende forventningsafstemning og konstruktiv feed back. Uanset denne tilknytning har retssekretæren fortsat opgaver for sektionen og for landsretten som helhed, herunder ved bistand til andre sektioner.

Retssekretærerne deltager i tjenesterejser til Odense, Nykøbing Falster, Rønne og Færøerne. En retssekretær må påregne ca. 3-4 rejser om året af 4 dages varighed.  

Retssekretærerne refererer til en sektionsleder.

Retssekretærerne i Sekretariatet og Administrationskontoret

Retssekretærerne i Sekretariatet bistår præsidenten, sekretariatschefen og administrationschefen med en række meget forskelligartede opgaver, herunder opgaver, der ifølge lov eller sædvane hører under præsidenten. Retssekretærerne i Sekretariatet refererer i lighed med retssekretærerne i landsrettens sagsoprettelsesjournal, som registrerer indkomne sager, til Sekretariatschefen.

Retssekretærerne i Administrationskontoret arbejder i Løn- og Regnskabssektionen, Personalesektionen, It-sektionen eller i Servicesektionen. Fælles er, at retssekretærerne i Administrationskontoret varetager drift og udvikling af landsrettens administrative og praktiske støttefunktioner samt publikumsbetjening, herunder bemanding af informationsskranke og telefonomstilling, sikkerhed, indkøb, bygningsadministration og -drift og -undervisning, personaleadministration, kasse samt løn og driftsregnskab samt endelig it-drift og support. Retssekretærerne i Administrationskontoret refererer til sektionsledere, som refererer til administrationschefen.

Bibliotekarens arbejde i Østre Landsret

Landsrettens bibliotekar driver og udvikler landsrettens bibliotek, så det har et højt fagligt niveau, og bibliotekaren varetager derudover en række undervisnings- og udviklingsopgaver for landsrettens personale inden for digital vidensformidling, vidensportaler m.v. Herudover varetager biblioteket opgaven med aktindsigt.

Servicevagternes arbejde i Østre Landsret

Servicevagterne har en varieret uddannelsesmæssig men har alle gennemgået arbejdsmarkedsuddannelsernes vagtuddannelse samt et uddannelsesforløb vedrørende røntgenstråling. Servicevagterne bemander landsrettens adgangskontrol og varetager derudover en lagt række øvrige sikkerheds- og serviceopgaver.

Herudover løser servicevagterne en lang række administrative opgaver, herunder postfordeling, telefonforkyndelser, arkivopgaver, postombringning, udlevering af kontorartikler m.fl.  

Sidst opdateret: 10. juni 2025