Releaseplan
De nye løsninger til behandling af straffe- og skiftesager bliver løbende udrullet frem mod udgangen af 2026.
Straffe- og skifteløsningerne vil løbende blive udrullet, så sagsbehandlingen af straffe- og skiftesager gradvist overgår til de nye løsninger. Formålet er, at hver udrulning er værdiskabende for retterne og de brugere, der er i kontakt med retterne.
I takt med at programmet udruller de nye straffe- og skifteløsninger til byretterne, bliver der samtidigt udviklet moderne it-systemer til de overordnede retter, der understøtter appelprocessen for både straffe- og skifteområdet.
Når straffe- og skifteløsningen er implementeret, vil en lang række af de i dag manuelle arbejdsgange relateret til straffe- og skiftesagerne være digitalt understøttede og i en vis udstrækning automatiserede i den nye løsning.
Sådan udrulles systemerne
Størstedelen af straffe- og skifteløsningens systemer vil i første omgang blive udrullet til udvalgte pilotretter, før systemerne bliver taget i brug ved samtlige retter. Pilotretterne vil tage de enkelte løsninger i brug og påbegynde sagsbehandlingen i en periode, før de øvrige retter tager funktionaliteten i brug. Formålet er at sikre, at funktionaliteten er fuldt stabiliseret med minimale driftsforstyrrelser, når løsningen bliver taget i brug af alle retter, og at en stor del af småfejlene er identificeret og rettet.
Det betyder, at du som bruger på skifteområdet i kortere perioder frem mod 2026 vil kunne møde andre arbejdsgange ved de retskredse, der er pilotretter for de pågældende udrulninger, eftersom de har taget den nye løsning i brug, før de resterende retter.
For straffeområdet vælger programmet en anden tilgang til implementeringen. Straffeområdets it-system, Straffesystemet, vil gradvist blive udvidet med nye sagstyper til samtlige retter. Med den trinvise udrulning kan programmet minimere risici, øge systemets anvendelighed og i samarbejde med aktørerne i straffesagskæden sikre en mere robust digital understøttelse.
Når et it-system er taget i brug, skal det anvendes på alle nye sager. Sager, der allerede er oprettet i retternes nuværende systemer, DSI-systemerne, vil som udgangspunkt blive færdigbehandlet her.
Oversigt over straffe- og skifteløsningernes udrulninger
Herunder ses en samlet oversigt over straffe- og skifteløsningernes udrulninger, samt hvilket område og hvilken del af sagsbehandlingen de understøtter.
- Skifteportalen: Første version af portalen til understøttelse af registrering af krav, tilgodehavender, effekter og forespørgsler i forbindelse med dødsbosager
- Bødesagssystemet: Behandling af forenklede bødesager fra Politiets Administrative Center (PAC)
- Skifteportalen: Udvidelse af portalen til sagsunderstøttelse af tvangsopløsning
- Straffesystemet: Første version af systemet til behandling af grundlovssager, indgrebs- og beskikkelsessager herunder understøttelse af grundlovsforhør
- Løsning til landsretterne: Første udrulning af landsretternes løsning til at understøtte kæremål, der på nuværende tidspunkt er understøttet i Straffesystemet. Løsningen vil blive udvidet, i takt med at Straffesystemet bliver udvidet med nye sagstyper, så løsningen også understøtter kære- og ankesager af disse. Den sidste leverance vil også understøtte appelsager for det skifteretlige område
- Dødsboskiftesystemet: Digital understøttelse af sagsbehandlingen af dødsbosager samt udvidelse af Skifteportalen til at understøtte dødsboskifteområdet
- Straffesystemet: Udvidelse af systemet til at understøtte de resterende straffesager: tilståelsessager, sager med og uden domsmænd samt komplekse straffe- og nævningesager
- Straffesagsportalen: Webportal til advokater i straffesager, der giver adgang til relevant sagsmateriale og -information. Portalen vil i første omgang vil være frivillig at anvende og herefter obligatorisk, når Straffesystemet er udvidet med alle sagstyper
- Skifteportalen: Digital understøttelse af konkurs-, rekonstruktions-, gældssanerings- og ægtefælleskiftesager samt system til byretternes behandling af ovenstående sager.
Hvis du har spørgsmål til, hvordan de nye løsninger påvirker dig eller din virksomhed, så kontakt Straffe- og skifteprogrammet via programmets e-mail: straffeskifte@domstolsstyrelsen.dk
Overordnet tidsplan
Straffe- og skifteprogrammet arbejder efter en overordnet tidsplan for udvikling og lancering af straffe- og skifteløsningerne. Tidsplanen er opdelt i to: én for straffeområdet og én for skifteområdet. Du finder tidsplanerne herunder.
Hver udrulning sker grundlæggende i tre faser:
- Først laver Straffe- og skifteprogrammet en foranalyse, hvor programmet undersøger og analyserer retternes og evt. andre brugeres behov.
- Herefter følger en fase med analyse og udvikling, hvor systemet udvikles i samarbejde med repræsentanter fra retterne og med input fra arbejdsgrupper med repræsentanter fra retterne.
- Når programmet har udrullet et it-system på straffe- eller skifteområdet, følger en periode med hypercare. Det er en periode, hvor der er ekstra fokus på support af det nye system og dets brugere.
Her kan du finde programmets overordnede tidsplan for straffeområdet (png)
Her kan du finde programmets overordnede tidsplan for skifteområdet (png)
Sidst opdateret: 17. december 2025