Om programmet
Domstolsstyrelsen har oprettet en programorganisation, som har til formål at udvikle nye it-systemer til understøttelse af straffe- og skifteområderne ved Danmarks Domstole.
Straffe- og skiftesager er store sagområder ved domstolene, der berører rigtigt mange mennesker. Byretterne behandlede i 2023 over 219.000 straffesager og mere end 74.000 skiftesager. I dag behandles sagerne i ældre systemer, der skal moderniseres.
Straffe- og skifteprogrammet er Domstolsstyrelsens hidtil største digitaliseringsprogram, der udvikler moderne it-systemer til understøttelse af straffe- og skifteområderne ved Danmarks Domstole. Programmet er en vigtig del af digitaliseringen af Danmarks Domstole. De nye systemer skal skabe øget gennemsigtighed, større brugervenlighed og sikre hurtigere sagsgange.
Programmet står for den samlede analyse og udvikling af straffe- og skifteløsningerne. En vigtig del af programmet er at indsamle viden ved retterne og fra de eksterne brugere for at sikre den bedst mulige it-understøttelse på begge sagsområder.
De nye systemer
Det samlede systemkompleks forventes at være færdigudviklet ved udgangen af 2026. Som noget af det første blev Skifteportalen til behandling af dødsbosager taget i brug den 4. oktober 2022. Programmet har siden lanceret Bødesagssystemet, udvidet Skifteportalen til også at omfatte tvangsopløsningssager samt lanceret første version af Straffesystemet til behandling af grundlovs-, indgrebs- og beskikkelsessager. Samtidig med Straffesystemet blev der udrullet et sagsbehandlingssystem til landsretterne, der understøtter kæremål for de førnævnte sager.
Senest i rækken er et nyt system til behandling af dødsboskiftesager blevet udrullet til to pilotretter. Pilotretterne skal bidrage til videreudviklingen af systemet, inden det udrulles til samtlige byretter i foråret 2026.
Information fra Straffe- og skifteprogrammet
Programorganisation
Straffe- og skifteprogrammet er en selvstændig udviklingsorganisation i Domstolsstyrelsen, der organisatorisk er placeret i Center for IT. Programmets styregruppe har Domstolsstyrelsens direktør Kristian Hertz som styregruppeformand, og programmet ledes af programchef Anna Sofie B. Witzgall. Domstolsstyrelsens it-direktør Martin Wood er overordnet programansvarlig.
Programmet har til formål at udvikle de nye it-systemer til understøttelse af straffe- og skifteområderne ved Danmarks Domstole. Udviklingen af de nye systemer foregår i tæt samarbejde med forretningen i form af medarbejdere og ledelse ved retterne samt de eksterne brugere. Programorganisationen er opdelt i fire overordnede enheder:
Programstyring og Forretningsdesign har ansvaret for programmets overordnede rammer og styring og ledes af programchefen. Enheden har ansvaret for den overordnede program- og leveranceplanlægning samt den omfattende løbende interessenthåndtering. Enhedens designteam og forretningsspecialister har ansvaret for forretningsanalyserne og designet af de nye løsninger.
PMO er Straffe- og skifteprogrammets Program Management Office, der har ansvaret for programmets økonomistyring, herunder opgaver relateret til aktstykker, business case og finansiering. Enheden er ansvarlig for programmets kommunikationsaktiviteter, metodeudvikling, procesoptimering og kvalitetsstyring samt administrative og servicerelaterede opgaver.
DevOps har ansvaret for at etablere og vedligeholde programmets drifts- og udviklingsmiljøer samt den underliggende it-arkitektur og -infrastruktur, herunder at sikre, at systemer og værktøjer lever op til Domstolsstyrelsens standarder for it-sikkerhed. Enheden er ansvarlig for vedligeholdelsen og videreudviklingen af de idriftsatte løsninger.
Product Management og Udvikling har produktansvaret for de nye løsninger og er dermed ansvarlige for at definere og udvikle de endelige løsninger. Enheden er organiseret i fire tværfaglige udviklingsteams, der hver er dedikeret til arbejdet med konkrete releases, komponenter eller sagsområder, under ledelse af programmets Product Manager.
Åbn organisationsdiagram for Straffe- og skifteprogrammet (pdf)
Releaseplan
Straffe- og skifteprogrammet udruller løbende nye løsninger til behandling af straffe- og skiftesager. Det betyder, at sagsbehandlingen gradvist overgår til de nye løsninger. Formålet med denne tilgang er at sikre, at de nye løsninger i videst muligt omfang er værdiskabende for retterne og de brugere, som er i kontakt med dem.
I takt med at programmet udruller de nye straffe- og skifteløsninger til byretterne, udvikles der samtidigt moderne it-systemer til de overordnede retter, der skal understøtte appelprocessen for både straffe- og skifteområdet.
Når straffe- og skifteløsningerne er implementeret, vil en lang række af de nuværende manuelle arbejdsgange relateret til straffe- og skiftesagerne være digitalt understøttede og i en vis udstrækning automatiserede i den nye løsning.
Oversigt over straffe- og skifteløsningernes udrulninger
Herunder ses en samlet oversigt over straffe- og skifteløsningernes udrulninger, samt hvilket område og hvilken del af sagsbehandlingen de understøtter.
- Skifteportalen, til understøttelse af registrering af krav, tilgodehavender, effekter og forespørgsler i forbindelse med dødsbosager
- Bødesagssystemet til behandling af forenklede bødesager fra Politiets Administrative Center (PAC)
- Sagsunderstøttelse af tvangsopløsning ved en udvidelse af Skifteportalen
- Grundlovssager: understøttelse af grundlovsforhør inkl. tilståelsessager og kæremål til landsretterne
- Dødsbo: Understøttelse af resten af dødsboskifteområdet i Skifteportalen
- Resterende straffesager: digital løsning til at håndtere straffesager, blandt andet sager med lægdommere
- Konkurs, rekonstruktion, gældssanering og ægtefælleskifte. Yderligere udvidelse af Skifteportalen
Du kan læse mere om Straffe- og skifteprogrammets releaseplan på domstol.dk via dette link
Digitaliseringspriser
Straffe-og skifteprogrammet har modtaget to priser siden projektets start, som du kan læse om herunder.
Årets CIO 2024
It-direktør i Domstolsstyrelsen Martin Wood vandt prisen ’Årets CIO’ i 2024. Prisen uddeles af IDC, Computerworld og Dansk IT.
Læs mere om prisen på domstolenes LinkedIn via dette link
Årets bedste offentlige løsning i 2023
Domstolenes skifteportal vandt guld ved Danish Digital Award 2023 i kategorien ‘Public Sector and Government – Tech Development’. Prisen hylder digitale projekter og løsninger, der går forrest, øger vores frihed, sikrer en bedre offentlig service og giver en høj værdi til brugerne.
Danish Digital Award uddeles årligt af Dansk Markedsføring, som er landets største medlemsforening for professionelle i medie-, reklame- og kommunikationsbranchen.
Læs mere om prisen på domstol.dk via dette link
Sidst opdateret: 24. november 2025