Digitalisering af skiftesager for advokater
Domstolene er i gang med at digitalisere skifteområdet. Her finder du alt, hvad du som advokat behøver at vide om de kommende ændringer.
Straffe- og skifteprogrammet arbejder på at digitalisere hele dødsboskifteområdet under Skifteportalen. Det betyder, at både anmodninger om skifteform, opgørelser og kommunikation med skifteretten vil foregå over domstolenes skifteportal minskiftesag.dk, når systemet udvides til alle retter i maj 2026.
Retten i Helsingør og Retten i Odense er udvalgt som pilotretter. De vil fra medio november 2025 afprøve systemet, før der udrulles til alle byretter. Det vil ikke få betydning for advokater med sager i de berørte retskredse. Dog vil advokater opleve et nyt layout af fx breve og skifteretsattester fra skifteretten.
Den nuværende funktion på Skifteportalen fortsætter uændret i forbindelse med udrulningen til pilotretterne.
Formålet med digitaliseringen er at sikre en tidssvarende understøttelse af sagsbehandlingen og gøre domstolene mere tilgængelige for borgere, myndigheder, advokater og virksomheder.
Betydning for bobestyrere
Digitaliseringen vil især få betydning for advokater, som er udpeget til bobestyrere i dødsboer. Bobestyrere skal fremover bl.a. bruge minskiftesag.dk til følgende opgaver:
- Kommunikation med skifteretten
- Overblik over data i sagen
- Indsendelse af boopgørelse, åbningsstatus, redegørelser og salærmeddelelse
- Betaling af boafgift
- Håndtering af klager
- Anmodning om tinglysning af meddelelse om bobestyrerbehandling
Brug af Skifteportalen i dag
I dag foregår dele af dødsbosagsbehandlingen via minskiftesag.dk, hvor du som bobestyrer får en oversigt over krav, tilgodehavender, fortegnelser/effekter og forespørgsler til dødsboet. Når systemet er udrullet, vil hele dødsboskiftebehandlingen foregå via minskiftesag.dk.
Du kan finde vejledning til brug af Skifteportalen på domstol.dk via dette link
Fremvisninger af nye funktioner i Skifteportalen
Straffe- og skifteprogrammet forventer at afholde fremvisninger af de nye funktioner i Skifteportalen. Formålet er, at advokater vil få mulighed for at komme tættere på løsningen, stille spørgsmål og blive trygge ved de kommende forandringer. Når datoerne er fastlagt, vil tilmelding være tilgængelig via domstol.dk.
Sidst opdateret: 18. september 2025