Hvis din mail indeholder fortrolige eller følsomme personoplysninger, bør du sende den sikkert til os som sikker digital post, fx via borger.dk.

Som borger kan du bruge Digital Post på borger.dk eller e-Boks, når du vil sende følsomme eller fortrolige personoplysninger til retterne. Hvis din mail ikke indeholder følsomme eller fortrolige personoplysninger, kan du sende en almindelig mail.
Hvis du er part eller på anden måde involveret i en civil sag, skal du sende via domstolenes selvbetjeningsløsning minretssag.dk.

Hvis retten skriver til dig, vil meddelelsen som regel blive sendt til din digitale postkasse på borger.dk. Det gælder blandt andet de fleste indkaldelser til møder ved retten.

Sikker post for virksomheder

Virksomheder kan sende sikker post som Digital Post eller ved hjælp af en certifikatløsning. Hvis din virksomhed er part i en civil sag, skal I sende via domstolenes selvbetjeningsløsning minretssag.dk.

Domstolsstyrelsen kan modtage og sende sikker mail via hovedpostkassen post@domstolsstyrelsen.dk.

For at sende og modtage sikker mail, skal du være i besiddelse af den offentlige nøgle til post@domstolsstyrelsen.dk.

Opret og installer medarbejdersignatur

Gå til vejledning - slet digital signatur

Gå til vejledning - download certifikat

Retningslinjer for mails

Danmarks Domstole har vedtaget et sæt retningslinjer for brugen af mail i retternes kommunikation med brugerne. Retningslinjerne gælder både for byretterne og de overordnede retter og beskriver, hvilke dokumenter og henvendelser retten kan og bør modtage og sende som sikker mail.

Se domstolenes retningslinjer for brug af mail

Mails med virus eller makroer

Indkomne mails bliver kontrolleret for virus dels ved hjælp af et centralt system fælles for alle domstole dels lokalt ved embedet.

Hvis der til landsretten sendes mails, som indeholder virus eller programkode (makroer), vil disse blive afvist af it-systemerne.

Sådanne mails kan ikke læses i landsretten og betragtes som ikke modtagne.

Hvis du vil vedhæfte filer

Hvis du vælger at vedhæfte en fil til din mail eller digitale postbesked, så vær opmærksom på, at domstolene kun kan modtage følgende filtyper:

.pdf (adobe pdf-format)
.docx (Nyt word-format) 
.doc (ældre word-format) 
.jpg (format til billeder)
.txt (format til ren tekst)
.xls (excel-format)
.xlsx (nyere excel-format).

Sidst opdateret: 03. marts 2020