Gå til sidens indhold

Københavns Byret

04 nov. 2025

Københavns Byret

Lokale afdelinger i fagforbund taber sag mod forbundet

Dom afsagt: 4. november 2025

”12 lokalafdelinger i et fagforbund havde anlagt sag mod forbundet med påstand om, at en række forslag vedtaget på forbundets årsmøde var ugyldige. Forslagene forudsatte blandt andet, at lokalafdelingerne skulle nedlægges/fusioneres i regioner. Ved Københavns Byrets dom blev fagforbundet frifundet

Sagsnummer: BS-63689/2024-KBH

Sagen kort fortalt

Af rettens præmisser fremgår:

”Det er ubestridt, at der var foretaget lovlig indkaldelse til sagsøgtes årsmøde 2024, og at årsmødet var beslutningsdygtigt.

Sagsøgerne ses i første række at have gjort gældende, at forslag 12a og 11 ikke blev vedtaget med det krævede flertal. Disse forslag blev vedtaget med simpelt flertal, men ikke med 2/3’s flertal.

Retten finder, at forslag 12a og 11 blev vedtaget med det krævede flertal, jf. sagsøgtes loves § 15, stk. 1. Det forhold, at der på årsmødet blev vedtaget en ændring af lovene således, at ændringer af lovene kræver 2/3’s flertal, kan ikke tillægges betydning. Det fremgår således af referatet fra årsmødet flere gange og udtrykkeligt, at generalforsamlingen vedtog, at denne ændring først ville få virkning fra næste årsmøde. Det af sagsøgerne i øvrigt anførte findes ikke at kunne føre til noget andet resultat.

Herefter lægges det til grund, at de omhandlede forslag, 10, 12a, 11, 13 og 16a, alle blev vedtaget i overensstemmelse med de formelle regler herom i sagsøgtes love.

De omhandlede forslag vedrører strukturændringer i sagsøgte. Det fremgår af bevisførelsen, at strukturændringerne havde været undervejs igennem flere år. Det er oplyst, at man drøftede strukturændringer navnlig som følge af et faldende medlemstal og sagsøgtes dårlige økonomi. Forperson [..] og vidnet [..] har forklaret, at en ny struktur endvidere ville muliggøre fusion med andre fagforbund inden for samme område. 

Retten lægger nærmere til grund, at det på årsmødet 2022 blev besluttet, at hovedbestyrelsen skulle se på forbundets struktur. I foråret 2023 blev der som følge heraf afholdt en række dialogmøder mellem lokalafdelingerne og repræsentanter fra sagsøgtes ledelse samt med virksomhedsrådgiveren [..] Retten lægger efter den fremlagte PowerPoint præsentation og forklaringen afgivet af [..] til grund, at det på dialogmøderne kom frem, at der arbejdedes med strukturændringer, der indebar, at lokalafdelingerne skulle nedlægges. På årsmødet 2023 fremlagdes et beslutningsforslag, der blandt andet indeholdt forslag om et harmoniseret kontingent, et samlet cvr-nummer for hele sagsøgte, om at økonomi og administration samledes i sagsøgtes sekretariat, herunder at der kun var én driftskonto. Endvidere fremsattes forslag om flere modeller, herunder en, hvor alle midler og aktiviteter fra lokalafdelingerne indgik som et fælles gode til alle medlemmer. 

Forud for årsmødet i 2024 havde hver afdeling i forbindelse med de lokale generalforsamlinger valgt delegerede til årsmødet. Dette skete, som det altid havde været tilfældet, før man kendte dagsordenen eller forslagene til årsmødet. Dagsordenen og forslag til årsmødet 2024 forelå ubestridt rettidigt senest fem uger inden årsmødet.

De konkret vedtagne forslag indebærer navnlig en ny kontingentstruktur, nye regler for tildeling af midler til de sammenlagte afdelinger/regioner baseret på 4-årsstrategier vedtaget af årsmødet, ny regional- og faggruppestruktur, hvorunder lokalafdelingerne nedlægges/fusioneres, samling af aktiverne i sagsøgte samt overflytning af de økonomiske, administrative opgaver til sagsøgte.

Sagsøgerne har gjort gældende, at årsmødet ikke har kompetence til at træffe afgørelse om det materielle indhold af forslagene, herunder navnlig forslag 12a, der indebærer, at lokalafdelingerne nedlægges, og forslag 11, der indebærer, at afdelingernes mulighed for at fastsætte eget kontingent afskæres. Sagsøgerne har herved navnlig henvist til, at man ved vurderingen af sagsøgerne i forhold til sagsøgte navnlig skal lægge vægt på, at sagsøgerne i praksis er selvstændige juridiske personer med egne vedtægter, eget cvr-nummer, egen beslutningskompetence og suverænitet samt egne regnskaber og midler. Hver af sagsøgerne afholder egne generalforsamlinger, som er øverste myndighed i alle afdelingens anliggender. Sagsøgerne træffer endvidere afgørelse om lokal-kontingentet.

Retten finder imidlertid, at det anførte om sagsøgernes status som selvstændige juridiske personer ikke kan tillægges betydning i forhold til den foreliggende tvist. Det fremgår nærmere af sagsøgtes love, at sagsøgte er organiseret i lokalafdelinger, der således er en del af sagsøgte. Ved medlemskab af sagsøgte bliver man tilknyttet en lokalafdeling. Det er ikke muligt selvstændigt at melde sig ind i en af afdelingerne. Lovene indeholder i kapitel III hertil særlige regler om lokalafdelingernes rettigheder og pligter. Det fremgår herunder af § 8, at lokalafdelingerne er forpligtede til at bringe alle af årsmødet trufne beslutninger til udførelse. Af de enkelte afdelingers vedtægter, der er godkendt af sagsøgte, fremgår hertil, at i tilfælde af opløsning, tilfalder afdelingens midler sagsøgte. Endvidere fremgår det, at sagsøgte i visse tilfælde kan kræve, at en afdeling opløses, jf. sagsøgtes loves § 6, stk. 4.

Herefter finder retten, at der ikke er grundlag for at anse nogle af de omhandlede forslag for ugyldige, og sagsøgte frifindes derfor i det hele. Herved er der også taget stilling til sagsøgernes almindelige subsidiære modifikation for så vidt angår forhold 1.

Retten har ved afgørelsen endvidere lagt vægt på, at vedtagelsen af de omhandlede forslag som foran anført formelt er sket i overensstemmelse med sagsøgtes love. Retten har tillige lagt vægt på, at sagsøgerne ikke i øvrigt findes at have godtgjort, at forslagene, der som nævnt vedrører ændring af sagsøgtes love og struktur, falder uden for årsmødets kompetence, jf. endvidere lovenes § 9, hvorefter årsmødet er højeste myndighed i alle forbundets anliggender. Retten har endelig lagt vægt på, at forslagene efter det foran anførte er blevet til efter en grundig, demokratisk proces, hvor flere af de overordnede ændringer ses at være præsenteret allerede på årsmødet i 2023.

Det af sagsøgerne i øvrigt anførte findes ikke at kunne føre til noget andet resultat. Det forhold, at det fremgår af sagsøgtes love, at sagsøgte skal arbejde for oprettelse af lokalafdelinger, findes således ikke at kunne medføre, at forslagene er ugyldige, idet det anførte gælder ”hvor dette skønnes relevant.”

Det findes endvidere ikke godtgjort, at sagsøgte burde have været bekendt med det, såfremt de delegerede ikke måtte have haft den fornødne interne bemyndigelse til at stemme for strukturændringerne. Retten bemærker i den forbindelse, at valg af delegerede og fremsættelse af forslag som anført er foretaget efter den sædvanlige fremgangsmåde. ”

I sagsomkostninger blev lokalafdelingerne in solidum pålagt at betale forbundet 1.000.000 kr. for forbundets udgifter til advokatbistand.

Dommen blev afsagt af Københavns Byret den 4. november 2025.