Gå til sidens indhold

19 nov. 2025

Danmarks Domstole

Byretter skal afprøve helt nyt it-system

Retten i Helsingør og Retten i Odense får i dag et nyt it-system til behandling af dødsboskiftesager. Sammen med Domstolsstyrelsen skal retterne afprøve og videreudvikle systemet. I maj 2026 bliver systemet udrullet til alle byretter, og digitaliseringen af dødsboskifteområdet bliver fuldendt.

I 2022 lancerede Domstolsstyrelsen en webportal til behandling af krav, tilgodehavender og effekter i dødsboskiftesager for borgere og virksomheder. Den resterende del af sagsbehandlingen skulle retterne foretage i et ældre it-system fra 90’erne. I dag lancerer Domstolsstyrelsens store digitaliseringsprogram, Straffe- og skifteprogrammet, et nyt it-system til to udvalgte retter.

Det er Retten i Helsingør og Retten i Odense, der i en såkaldt pilotfase skal behandle dødsboskifte-sager i det nye it-system frem mod maj 2026. Her skal den endelige løsning tages i brug af samtlige byretter og vil samtidig fuldende digitaliseringen af hele dødsboskifteområdet.

”Med en længere pilotperiode indgår vi i et langt tættere samarbejde med pilotretterne, end vi hidtil har gjort. Kompleksiteten på dødsboskifteområdet åbner for omfattende digitaliseringsmuligheder. Vi har derfor brug for at være helt tæt på retternes medarbejdere for at udvikle det bedste system med de rette funktioner. De to retter får dermed en helt central rolle i at hjælpe os i programmet med at definere og forme ’grundsystemet’ for sagsbehandlingen af dødsboskiftesager,” siger Anna Sofie Bahnson Witzgall, programchef for Straffe- og skifteprogrammet.

Hos både Retten i Helsingør og Retten i Odense glæder man sig over det nye system, som de nu skal i gang med at anvende. Retterne får i pilotfasen mulighed for at komme med input og erfaringer, der skal være med til at forme den endelige løsning.

”Vi har i perioden op til pilotudrulningen allerede fået en introduktion til systemet, og nu ser vi frem til endelig at skulle anvende løsningen til at behandle vores dødsboskiftesager. Det bliver en spændende periode, hvor vi i samarbejde med Straffe- og skifteprogrammet kan være med til at videreudvikle løsningen, så den passer til retternes behov,” siger retspræsident ved Retten i Odense, Rasmus Damm.

”Vi har længe glædet os til at tage det nye system i brug, og vi ser frem til at være med til at forme den endelige løsning sammen med Retten i Odense og Straffe- og skifteprogrammet,” tilføjer retspræsident ved Retten i Helsingør, Henrik Johnsen.

Udrulningen af Dødsboskiftesystemet udgør den sjette leverance i Straffe- og skifteprogrammet.

FAKTA OM DØDSBOSKIFTESYSTEMET
  • Et dødsbo er alle ejendele, værdier og gæld, som en person har, når vedkommende dør. Det er skifteretten i den retskreds, hvor afdøde boede, der sikrer, at dødsboet gøres op og fordeles korrekt.
  • Det nye it-system til behandling af dødsboskiftesager skal anvendes af sagsbehandlere ved landets byretter. I første omgang er det kun Retten i Odense og Retten i Helsingør, der skal anvende systemet i en pilotperiode frem mod maj 2026.
  • IT-systemet digitaliserer sagsbehandlingen af dødsboskiftesager. Hvert år behandler byretterne ca. 55.000 dødsboskiftesager.
  • It-systemet er udviklet af Domstolsstyrelsens store digitaliseringsprogram, Straffe- og skifte-programmet. Programmet udvikler nye it-løsninger til byretter, landsretter og Højesteret for to af domstolenes største sagsområder, straffe- og skifteområderne.