Hop til indhold
DANMARKS DOMSTOLE
- FOR RET OG RETFÆRDIGHED

Retten Rundt 25: Kontorpersonalets fremtidige rolle og opgaver ved retterne 
24-02-2017 

Bladets tema er nye udfordringer og muligheder for fremtidens kontormedarbejdere ved domstolene

Retten_Rundt_25

Mange opgaver ved domstolene løses af kontormedarbejdere, som udgør ca. halvdelen af medarbejderne ved Danmarks Domstole. Deres arbejdsopgaver har i en årrække ændret sig og ændrer sig fortsat. Digitalisering, nye arbejdsgange mv. betyder, at nogle opgaver falder væk, andre ændrer karakter, der stilles nye krav mv.

Derfor har en arbejdsgruppe under Domstolsstyrelsen arbejdet på at klarlægge og beskrive kontorpersonalets fremtidige rolle og opgaver. Hvad bliver fremtidens opgaver for kontorpersonalet ved retterne? Hvilke kompetencer kræver det at kunne løse dem? Det er nogle af de vigtige spørgsmål, som arbejdsgruppen har arbejdet med.

”Uanset hvor dygtigt et kontorpersonale vi har til at løse de aktuelle opgaver på den måde, arbejdet er tilrettelagt i dag, så må vi indrette os efter, at verden konstant udvikler sig og stiller nye krav. Vi skal gøre os klar til endnu mere digitalisering, til nye måder at betjene borgere og brugere på og til at lære nye kompetencer. Det kræver en indsats af både den enkelte kontormedarbejder og af lederne, det kræver parathed til omstilling, og det kræver samarbejde,” siger direktør i Domstolsstyrelsen, Charlotte Münter, i det nye nummer af domstolenes magasin Retten Rundt.

I Retten Rundt 25  kan du læse om rapportens anbefalinger til retter, ledere og medarbejdere, og hvordan Danmarks Domstole fremadrettet vil arbejde med anbefalingerne.

Læs Retten Rundt 25: Kontorpersonalets fremtidige rolle og opgaver ved retterne

Læs rapporten "Kontorpersonalets fremtidige rolle og opgaver ved retterne"

Til top Sidst opdateret: 24-02-2017 
DomstolsstyrelsenseperatorStore Kongensgade 1-3seperator1264 København K.seperatorEmail: post@domstolsstyrelsen.dk