Hop til indhold
DANMARKS DOMSTOLE
- FOR RET OG RETFÆRDIGHED

Det går fortsat langsomt på minretssag dk – se seneste status 
12-10-2018 

Minretssag.dk kører desværre i perioder fortsat langsomt. Vi arbejder på at kortlægge og rette fejlen, men det vil tage tid. Se hvordan du bedst kan undgå lange ventetider.

Domstolsstyrelsen har nedsat en taskforce, der skal gennemføre en grundig analyse af hele platformen. Analysen forventes at være færdig i november. Sideløbende med analysen af platformen bliver der løbende rettet fejl og mangler, hvis disse forventes at kunne øge systemets hastighed.

Den 11. september gennemførte Domstolsstyrelsen en større systemopdatering. For nogle har det medført hastighedsforbedringer. Men på nuværende tidspunkt kan vi desværre ikke måle generelle forbedringer for hele systemet.

Det er en meget beklagelig og frustrerende situation, som påvirker det daglige arbejde hos mange. Desværre er det ikke et problem, der kan løses nu og her. Domstolsstyrelsen tager situationen særdeles alvorligt og arbejder på højtryk for at komme til bunds i problematikken. Indtil minretssag igen kører normalt, anbefaler Domstolsstyrelsen følgende: 

  • Klik kun én gang på én funktion ad gangen og vent til systemet reagerer. Flere klik på en gang får systemet til at arbejde langsommere.
  • Hvis du logger af, fordi systemet arbejder for langsomt eller ikke reagere, skal du om muligt vente med at logge på igen, til der er gået noget tid.
  • Systemet kører langsomt, når der er mange brugere på én gang. Perioderne med spidsbelastning ændrer sig løbende. Log af og prøv om muligt at bruge systemet på et andet tidspunkt, hvis det reagerer ekstra langsomt.
  • Download kun nødvendige dokumenter. Det gør du ved at benytte funktionen ”Dan samlet fil” i stedet for ”Download sag”. Se hvordan du kan danne en samlet fil med udvalgte dokumenter.
  • Hent relevante dokumenter til din pc i god tid før en hovedforhandling.
  • Reager i god tid inden en frist udløber.
  • Hvis udfordringerne med systemet medfører, at frister overskrides, kan du tage et skærmdump af sessionen og derefter kontakte retten med anmodning om fristforlængelse. Det er herefter op til retten at vurdere, om der er grundlag for en fristforlængelse i den konkrete sag. 
  • Vent om muligt med at arkivere sager til der er rettet op på hastighedsproblemerne. Sagerne vil være tilgængelige på minretssag.dk, indtil vi har fået systemet til at arbejde hurtigere igen. Benyt funktionen "Dan samlet fil", hvis arkivering er nødvendig.
  • Opsæt brugerrettigheder, så den enkelte kun har adgang til de sager, der er relevante.
  • Følg portalens driftsinfo og se listen med kendte fejl og mangler.
  • Kontakt eventuelt Domstolsstyrelsens support, som sidder klar til at hjælpe, hvor det er muligt.

Det er for tidligt at sige noget præcist om problemets omfang, tidshorisonten eller udgifter til udbedring. Det er en del af den analyse, der er sat i gang. Men det er desværre Domstolsstyrelsens forventning, at eksterne brugere over de kommende 6-12 måneder fortsat kan opleve et system, der ikke virker optimalt, hvilket Domstolsstyrelsen beklager meget. Problemerne med hastigheden på systemet medfører desuden, at der ikke foretages anden planlagt udvikling af systemet før hastigheden er øget.

Til top Sidst opdateret: 12-10-2018 
DomstolsstyrelsenseperatorStore Kongensgade 1-3seperator1264 København K.seperatorTelefon: 70103322seperatorEmail: Se alle adresser her