Hop til indhold
DANMARKS DOMSTOLE
- FOR RET OG RETFÆRDIGHED

E-mail 
13-09-2018 

Meddelser til retten om et retsmøde samme dag som retsmødet holdes, skal ske telefonisk på telefon 99 68 78 00.

Ikke via e-mail
Retningslinjer for brug af e-mail ved Danmarks Domstole
Du kan læse om regningslinjerne for e-mail-kommunikation med Danmarks Domstole på dette link:
 
http://www.domstol.dk/om/Digitalpost/professionelle/retningslinjer
 
Du kan ikke kommunikere med retten pr. fax.

Hvad skal din e-mail indeholde:
Henvendelser bedes indeholde tydelig angivelse af emne, samt rettens sagsnummer, hvis du kender det.
 
Vedhæftede filer
Retten kan umiddelbart håndtere Microsoft konvertible formater som for eksempel Word, PDF og Excel. Billed- og lydfiler skal dog sendes med sikker e-mail. 
 
Send sikker digital post:
Når du sender en almindelig e-mail, kan det betragtes som at sende et åbent postkort med posten. Der er risiko for, at andre læser mailen. 
Vil du sende en e-mail til retten, der indeholder fortrolige og/eller personfølsomme oplysninger, skal du sende e-mailen sikkert, så andre ikke kan læse indholdet. Personfølsomme oplysninger er f.eks. information om cpr.nr., strafbare forhold, race og etnisk baggrund og væsentlige sociale problemer.
 
Vær opmærksom på:
Retterne sender kun fortrolige og/eller personfølsomme oplysninger på sikker e-mail. Sender du en e-mail, der indeholder fortrolige og/eller personfølsomme oplysninger, som en almindelig usikker mail, vil retten besvare din henvendelse via sikker e-mail eller pr. brev.
Indeholder din mail en virus, vil retten ikke modtage den. Retten kan af samme grund ikke besvare din henvendelse.
Processkrifter, blanketter og andre retslige meddelelser, der kræver personlig underskrift, kan fortsat ikke sendes pr. e-mail, men skal fremsendes på papir.
Det er ikke muligt at sende en sikker e-mail direkte til den enkelte sagsbehandler.

Den digitale postkasse (e-Boks):
Du kan sende en e-mail sikkert til retten fra din digitale postkasse via din e-Boks – enten fra e-boks.dk ellerborger.dk/virk.dk. Den digitale postkasse er gratis og giver hurtigt adgang til sikker post mellem dig og det offentlige.
Find hjælp og vejledning til at sende mails via din digitale postkasse (e-Boks) her:
 
·         Borgere
·         Professionelle brugere  
 
 
Rettens sikre mailadresser (kun for professionelle brugere):
Ønsker du som professionel bruger at kommunikere med retten via sikker e-mail (certifikatløsningen), kan det ske til følgende af rettens mailadresser:
 

Fogedafdelingen:                  foged.arh@domstol.dk

Skifteafdelingen:                   skifte.arh@domstol.dk

Civilretten:                               civil.arh@domstol.dk

Kassen:                                        kasse.arh@domstol.dk

Strafferetten:                          straffe.arh@domstol.dk

Pressekontakt:                        presse.arh@domstol.dk

Administrationen:               adm.arh@domstol.dk

Bødesagsafdelingen:             boede.arh@domstol.dk


Du skal så vidt muligt sende din e-mail direkte til den relevante afdelings mailboks. Er du i tvivl, kan du sende e-mailen til

Rettens hovedmail: aarhus@domstol.dk
Husk at installere hjælpeprogram på din computer og downloade certifikatet (den offentlige nøgle) til vedkommende afdelings mailadresse, inden du sender e-mailen.
Læs mere om, hvordan du installerer signatur og downloader rettens certifikater herunder.
 
Certifikat
Du skal være i besiddelse af en offentlig nøgle for at kunne modtage sikker e-mail fra Retten i Aarhus.
Læs mere om, hvordan du installerer signatur og downloader rettens
certifikater  her 

Til top Sidst opdateret: 13-09-2018 
Retten i ÅrhusseperatorVester Allé 10seperator8000 Aarhus CseperatorTelefon: 99687800seperatorEmail: aarhus@domstol.dk