Hop til indhold
DANMARKS DOMSTOLE
- FOR RET OG RETFÆRDIGHED

Reparation af motorhjelm ikke dækket af udvidet garanti, fordi bilen ikke havde været til service 
10-02-2011 

Retten i Hillerød har den 9. februar 2011 afsagt en dom i en sag, hvorefter reparation af en bil ikke var omfattet af garantien, fordi det ikke var bevist, at bilen havde været til foreskrevet service.

En bilforhandler anlagde sag mod en bilkøber om betaling af 5.000 kr. for reparation af hængslet i bilens motorhjelm.

Køberen ville ikke betale, fordi der var en udvidet 3-årig garanti på bilen, og problemet var opstået i denne periode. Køberen forklarede blandt andet, at serviceintervallerne var overholdt. Servicebogen var dog blevet væk.

Forhandleren ville ikke reparere hængslet gratis, fordi køberen ikke havde haft bilen til service, hvilket var en betingelse for, at garantien dækkede. En automekaniker forklarede i retten, at hængslet skulle have været smurt i forbindelse med service på bilen for at undgå raslelyde.

Efter beviserne i sagen kom retten frem til, at raslelyden skyldtes hængslet i motorhjelmen, og at den udvidede garanti på bilen kun dækkede reparation af hængslet, hvis hængslet var blevet smurt i forbindelse med service på bilen. Da køberen ikke kunne dokumentere, at bilen havde været til service, eller at hængslet var blevet smurt, blev køberen dømt til at betale for reparationen af bilen. Køberen skulle også betale sagsomkostninger med 2.000 kr. til forhandleren.      

 Retten i Hillerøds dom den 9. februar 2011 i sag BS 10-1388/2010.

Til top Sidst opdateret: 10-02-2011 
Retten i HillerødseperatorSøndre Jernbanevej 18 Bseperator3400 HillerødseperatorTelefon: 47338700seperatorEmail: hillerod@domstol.dk